RUGBY 2004

 

Nowa odsłona sportowej serii korporacji Electronic Arts traktującej o rugby, sporcie, który cieszy się bardzo dużą popularnością przede wszystkim w Wielkiej Brytanii. Produkcja ta posiada oficjalne licencje m.in. lig: australijskiej (AUR), nowozelandzkiej (NZRU), południowoafrykańskiej (SARFU), szkockiej (SRU), francuskiej (FFR), brytyjskiej (RFU), a także Rugby World Cup (RWC) i Super 12, dlatego też znajdziemy w niej ponad 2000 autentycznych graczy i 95 drużyn z całego świata (w tym 20 reprezentacji narodowych) oraz weźmiemy udział w większości imprez i zawodów jakie organizowane są w rzeczywistości, w tym: World Cup, Tri nations, Super 12 Series, Domestic oraz Master League. Autorzy umożliwili również rozgrywanie meczów towarzyskich i historycznych oraz prowadzenie swego zespołu w zwykłych rozgrywkach ligowych.

Spotkania toczą się na 75 stadionach (w tym stadiony RWC), które są wiernymi kopiami tych istniejących w rzeczywistości. Szczegółowo odtworzono wszystko to, co znajduje się na tego typu obiektach, począwszy od murawy, aż po trybuny i kibiców dynamicznie reagujących na to, co się dzieje na boisku. Zadbano również o bardzo autentyczne przedstawienie warunków atmosferycznych (m.in.: siła wiatru, opady deszczu, mgła) i ich wpływu na stan murawy (normalna, twarda, rozmokła, błotnista, itd.) i na przebieg spotkania.

 

OCENA PSTCHOLOGICZNA

Przemoc, brutalność, nieodpowiednie treści

Gra o mniej niż średnim nasyceniu przemocą. Przemoc w grze jest na poziomie który zdarza się dziecku spotkać w rzeczywistości, np. w szkole. Nie ma realizmu łączącego występującą przemoc z prawdziwym życiem. Ten produkt nawet ludzie wrażliwi mogą raczej spokojnie wziąć do ręki. Rodzice raczej nie powinni niepokoić się o swoje dzieci, gdy bawią się tą grą.


Kreatywność i myślenie przyczynowo-skutkowe

Gra w niewielkim stopniu ma wpływ na rozwój 'kreatywności'. Stymuluje u grającego takie elementy jak:
• wrażliwość estetyczna, umiejętność elastycznego dostosowania się do czynników zewnętrznych, kombinatoryka - w pewnym stopniu.

Gra w niewielkim stopniu pobudza funkcje odpowiadające za proste myślenie przyczynowo-skutkowe. Ma też pewien wpływ na umiejętność planowania prostych działań. Produkt typowo rozrywkowy, choć może w pewnym stopniu pomóc odbiorcy rozwijać myślenie logiczne.


Spostrzegawczość i wyobraźnia przestrzenna

Gra ma pewien wpływ na spostrzegawczość w zakresie rozwijania umiejętności szybkiego reagowania na zmieniające się warunki i sytuacje. Rozwija umiejętność szybkiego dostrzegania nowych elementów i natychmiastowej reakcji na nie. Granie w ten produkt wpływa na: rozwój zręczności, koordynację oko-ręka, refleks. Tytuł zalecany dla osób mających trudności z koordynacją oko-ręka lub mających potrzebę rozwijania ogólnej zręczności.

Gra w dużym stopniu rozwija wyobraźnię przestrzenną, pomaga wyrobić sobie umiejętność planowania w przestrzeni. Produkt mocno stymulujący funkcje odpowiedzialne za koordynację wzrokowo-ruchową, w szczególności koordynację kierunku z szybkością poruszania. Gra ma wpływ na: rozwój wyobraźni przestrzennej, planowanie w przestrzeni, ocenę odległości, koordynację kierunku z szybkością poruszania. Gra dla osób chcących rozwinąć umiejętność planowania w przestrzeni 2D i 3D oraz koordynację.


RUGBY 2005

 

 

Rugby 2005 to kolejna odsłona dość znanej w Europie serii gier wyprodukowanych przez sportowy oddział koncernu Electronic Arts. Gra ta, jak sama nazwa wskazuje, traktuje o rugby - sporcie, który szczególnym powodzeniem cieszy się w Wielkiej Brytanii. Podobnie jak wcześniej, jednym z podstawowych atutów omawianej produkcji są licencje najpopularniejszych lig rugby, między innymi szkockiej, brytyjskiej czy australijskiej.

Opisywany produkt zawiera rozbudowany tryb treningowy. Gracz może między innymi poznać zasady rządzące omawianym sportem, zapoznać się z różnorodnymi ustawieniami taktycznymi oraz system sterowania znajdujących się na murawie zawodników czy też poznać bardziej zaawansowania zachowania, które przydadzą się na wyższych poziomach trudności i w przypadku rozgrywania pojedynków wieloosobowych.

Gracz przed rozpoczęciem właściwej zabawy może wybrać jeden z prawdziwych klubów rugby (objętych oficjalną licencją) lub stworzyć swój własny korzystając z wbudowanego modułu edycyjnego. Obejmuje on między innymi wybranie nazwy klubu, ustalenie parametrów zawodników czy też strojów, w którym zamierzają wystąpić. Edytować można również przygotowane przez producentów typy zawodów. Gotowe turnieje obejmują między innymi takie imprezy jak World Cup, European Domestic League czy Super 12 Series.

Oprawa wizualna prezentuje zbliżony poziom do edycji 2004. Poprawiono niektóre animacje zawodników. Gra uwzględnia na przykład wpływ masy ciała czy wzrostu na zachowanie danej osoby na murawie. Nowe typy animacji obejmują również gesty zawodników czy stosowane w trakcie zawodów chwyty. Dopracowano również system sterowania poszczególnymi osobami. Pojedynki mogą być obserwowane z wielu różnych typów kamer. Zadbano również o profesjonalny komentarz i realistyczne zachowania widowni. Kibice w dynamiczny sposób reagują na poczynania własnej drużyny.

 

RUGBY 2006

 

Rugby 06 to najnowsza część dobrze przyjmowanej przez fanów serii traktującej o bardzo męskim, czytaj brutalnym, sporcie, jakim niewątpliwie jest rugby. Miłośnicy wirtualnego kopania i ściskania jajowatej piłki po raz kolejny otrzymują realistyczną i intensywną symulację, która potrafi przykuć przed monitorem na wiele godzin.

Nowa edycja gry to przede wszystkim zwiększenie ilości dostępnych zagrywek, m.in. szybko wykonywane wrzuty z autu czy rzuty wolne, pozwalające na przeprowadzenie błyskawicznego ataku, zakończonego w większości wypadków zdobyciem punktów. To również tzw. Impact players, których unikalne zdolności i umiejętności możemy wykorzystać do odniesienia zwycięstwa w, zdawałoby się, z góry przegranym meczu. Twórcy gry przygotowali także ponad 25 predefiniowanych ustawień taktycznych, które możemy zamapować w naszym kontrolerze, a następnie w dowolnym momencie rozgrywki wybrać ten plan, który najbardziej pasuje zarówno do sytuacji na boisku, jak również do naszego stylu gry.

Ulepszeniu uległa także oprawa graficzna - przewijające się banery reklamowe na stadionach, realistyczna murawa, animowane flagi drużyn, nowe warunki pogodowe, m.in. śnieg czy mgła, a nawet takie smaczki jak obłoczki pary wydobywające się z ust zawodników, znakomicie wpływają na urealnienie rozgrywki. Poprawiono również sam wygląd oraz animacje zawodników, a dzięki nowemu stylowi prezentacji meczów, zbliżonemu do znanego z ekranów telewizorów, gra zyskała na widowiskowości. Całości obrazu Rugby 06 dopełnia profesjonalnie przygotowany komentarz - za mikrofonami zasiedli Ian Robertson, komentujący mecze rugby dla BBC od 30 lat, oraz Grant Fox, niegdyś jeden z najbardziej utytułowanych zawodników rugby Nowej Zelandii.

W Rugby 06 nie mogło także zabraknąć elementów, które stanowiły o sile jego poprzedników - licencji na kluby oraz turnieje. W tej edycji programu zwiększono ich liczbę, dzięki czemu mamy możliwość poprowadzenia klubów m.in. Guinness Premiership, wzięcia udziału w Pucharze Sześciu Narodów, Lions Tour, Tri Nations czy Super 14. Możemy także stworzyć swoja własną drużynę marzeń, którą następnie poprowadzimy do zdobycia jak największej ilości trofeów. Fani rugby wychodząc na boisko, poczują się jak w domu, a to dzięki rzeczywistym stadionom, przeniesionym do Rugby 06, m.in. Twickenham, Lansdowne Road, Millennium czy Murrayfield.